Národní sommelier: naše šumivá vína musí vsadit na kvalitu i marketing

O rozhovor jsme požádali Kláru Kollárovou, která působí v Národním vinařském centru na pozici národní sommelierky.

Jak hodnotíte vývoj v oblasti výroby šumivých vín na Moravě a v Čechách za poslední dekádu? Počet vinařství nabízející vlastní sekty se za tu dobu znásobil, co říkáte vývoj jejich kvality?

Skvělá zpráva je, že se s našimi šumivými víny opravdu zejména v poslední době doslova roztrhl pytel. Konečně si můžeme vybírat nejenom z různých odrůd, ale i stylů od celé řady výrobců. S rostoucím počtem vinařů a vinařských firem, které se šumivými víny obchodují, roste průběžně i kvalita. Nebylo by poctivé tvrdit, že to už všichni a vždy dokážou na jedničku s hvězdičku, ale ta pestrá paleta nabízených značek zaručuje, že si bez problému lze vybrat jak vína mimořádná, která snesou srovnání v nabité mezinárodní konkurenci, tak vína skvělá v dané cenové kategorii. Je to jako v jakémkoli jiném oboru – konkurence zvyšuje kvalitu. Ukázkou toho jsou třeba úspěchy moravských a českých šumivých vín na mezinárodní úrovni, kde již poměrně pravidelně sbírají medaile a různá jiná ocenění. Naposledy třeba teď v červnu na prestižní mezinárodní soutěži vín Concours Mondial de Bruxelles, v části věnované právě šumivým vínům, si připsala v konkurenci téměř tisícovky těchto vín z celého světa krásných osm medailí.

V letošním finále Salonu vín 2023 postoupilo z 2. kole hned 45 vzorků od mnoha vinařů, což svědčí o tom, že vinaři šumivá vína nejen dělají, ale že jim i věří, že se nebojí jít do srovnávání a cítí se na vítězství. To je skoro lepší zpráva než jen prostá statistika, kolik toho kdo vyrobí. Jasný leader šumivých vín na našem trhu je stále Bohemia Sekt, jehož vína jsou zejména konzumentsky snadno dostupná. Vedle gigantů se ale nenechávají zahanbit ani menší vinařství jako Obelisk, Thaya – Vítěz kategorie na Oenoforum, Kamil Prokeš – zastoupen v Salonu vín ČR 2023, Proqin, Vinné sklepy Zapletal nebo Chateau Valtice či Vinařství Volařík – vátěz kategorie šumivýchvín ve specializované soutěži na Ryzlink vlašský – WÖSCHMEISTER 2023 🏆 Mnozí skvělí producenti se navíc ani soutěží neúčastní, a proto je dobré mít oči otevřené a ochutnávat všechna šumivá vína z moravské i české produkce a hledat poklady.

Existuje podle Vás něco typického pro moravská a česká šumivá vína, co je spojuje, nebo je jejich různorodost natolik veliká, že nic typického nenabízí?

Obecně jsou moravská a česká šumivá vína většinou svěží s perfektní kyselinou a jemným perlením. Podobně jako u tichých vín narážíme na velkou rozmanitost a klasický prototyp si ještě hledáme. Samozřejmě základ je daný geografickou polohou a odrůdami. Pro zákazníky to není úplně nejjednodušší, protože nestačí přijet do regionu s určitým očekáváním a být bez obav, že bude naplněno. U nás je potřeba poznávat sekty více ze široka a udělat si sám obrázek. Já tu různorodost každopádně vnímám jako pozitivum pro českého zákazníka, který  je na odrůdovou rozmanitost zvyklý a má možnost volby najít si, co má rád. Pro zahraniční trh je to matoucí.  

V posledních letech zažíváme módní vlnu italských Prosecco. Daří se podle Vás moravským a českým vinařstvím jim konkurovat, případně co by měla dělat jinak, aby se to dařilo? Je to především otázka marketingu?

Italské Prosecco dnes patří mezi nejznámější, nejpopulárnější a nejdostupnější šumivá vína vůbec, málokdo si uědomuje, že je to práce posledních 10 až 12 let. Do té doby se pod tímto jménem prodávala spousta kvalitativně i odrůdově odlišných vín. Za úspěchem tak stojí fokus na kvalitu, čitelnost produktu a perfetní marketing. Tomu se vinařům na 49. rovnoběžce strašně těžko konkuruje. Jasné je, že moravská a česká šumivá vína na ceně nikdy nevyhrají, a proto musí vsadit jednak na kvalitu, jednak na zmiňovaný marketing – umět zákazníkům vysvětlit přednosti našich vín. Mám radost, že se v tomto ohledu ledy daly do pohybu a nebude to dlouho trvat, kdy se i lidé v České republice dočkají podobného projektu a já věřím, že bude podobně úspěšný.